Even voorstellen…
Via Logidex is Wesley werkzaam in Vlaardingen, daar liggen ook zijn roots.
Deze containerkoning houdt zich dagelijks bezig met het opstellen van uitvoerdocumenten voor binnen- en buitenlandse vrachten.
Naast zijn werk staat Wesley vier avonden per week op het voetbalveld om een jeugdteam te trainen en zelf zijn voetbalkunsten te vertonen in de selectie van de plaatselijke voetbalvereniging. Trots vertelde hij over zijn passies voor werk en voetbal. Lekker bezig Wes!
Op dit moment werk ik in Vlaardingen bij een groot bedrijf dat over de hele wereld vestigingen heeft. In verschillende landen zijn er plants waar onze goederen worden geladen en gelost. Er worden verschillende fosfaten geproduceerd en in verschillende verpakkingen verkocht. De formaten van de verpakkingen verschillen van kleine zakken van zo’n 25 kg tot grote big bags. Na het inpakken worden onze producten geëxporteerd naar andere landen.
De werkzaamheden die ik hier dagelijks uitvoer, zijn vaak bij de weegbrug waar de vrachtwagens worden gecontroleerd op het juiste gewicht. Ik maak daarnaast uitvoerdocumenten op kantoor. Dit doe ik voor verschillende containers die naar landen buiten Europa gaan en landen die geen lid zijn van de Europese Unie. Deze documentatie zit net iets gecompliceerder in elkaar dan documenten voor binnenlands transport en transport binnen Europa. Elke ochtend check ik of alles van de dag ervoor geladen is en als dat niet het geval is, dan stuur ik een mail naar verschillende collega’s die in andere landen werkzaam zijn. Zij kunnen dan contact leggen met de vervoerder van het order die niet geladen is.
De containers waarvoor een uitvoerdocument gemaakt wordt, moet ook aangemeld staan in het portbase system. Daarvoor moet ook een VGM-lijst worden verstuurd naar de vervoerder die het transport op zich neemt als de container hier geladen is. VGM staat voor Verified Gross Mass, wat zoiets betekent als geverifieerde brutomassa. Het gewicht van de lading is natuurlijk belangrijk voor alle partijen.
Het leukste aan een logistieke baan is dat het elke dag anders is. Er is nooit zekerheid en er kan altijd van alles gebeuren. Veel mensen zullen dat vast als iets vervelends zien, maar ik vind het uitdagend dat het niet altijd vlekkeloos verloopt. Stel je bijvoorbeeld voor dat er een chauffeur onderweg is en pech krijgt. Dan moet gelijk de vervoerder worden gebeld of ze een andere chauffeur kunnen regelen. Mocht dat niet lukken, dan zal je contact moeten leggen met een andere vervoerder die jouw zending kan komen laden en dan vervolgens naar de plek van bestemming kan brengen. Uiteindelijk heb je ook veel contact met klanten en vervoerders. Dat is ook erg leuk aan dit werk.
Ik denk dat ik een positieve toekomst tegemoet kan gaan aangezien er namelijk heel veel vraag is naar starters met een diploma in de logistiek bij veel bedrijven in de Rotterdamse haven.
Het belangrijkste is op dit moment echter het succesvol afronden mijn opleiding.
De sfeer op het werk is erg positief. Iedereen wil elkaar helpen en als er problemen zijn, nemen we ook de tijd om samen alles op een rijtje te zetten. Hulp vragen is geen schande! Als we elkaar helpen en alles verloopt zoals het hoort, dan hebben wij er uiteindelijk zelf profijt van. Iedereen is ook eerlijk tegen elkaar en ik denk dat zoiets wel heel erg zorgt voor duidelijkheid op de werkvloer. Op deze manier zijn we lekker bezig!
In mijn vrije tijd ben ik 4 avonden in de week op de voetbal te vinden. Ik geef training aan de jongens onder 11 jaar en zelf train ik met de selectie op dinsdag en donderdag. Op zaterdag speel ik dan een wedstrijd en daarna ga ik regelmatig een drankje doen bij de haven met mijn vrienden.
Ik ben heel erg blij met de diensten van Logidex. Ze hebben mij geholpen aan een zeer prettige werkplek waar ik het heel erg naar mijn zin heb en ook nog eens veel kan leren. Er is gelukkig ook rekening gehouden met de reistijd naar mijn werk aangezien het maar 10 minuten fietsen is. Voor vragen kan ik ook altijd terecht bij Logidex. Dat maakt Logidex voor mij een fijn bedrijf om voor te werken en ik denk ook een heel fijn bedrijf voor leer-werkbedrijven om mee samen te werken.
Heftruck rijden, dat is wat Daan voornamelijk doet. Daan helpt bij de op- en overslag van metalen, staalproducten en ferro legeringen in de haven. Benieuwd hoe Daan zijn dag eruit…
Joël werkt bij een containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven. Als radioman dek en radioman wal bekleedt hij hier een dubbele functie. Nadat hij wel klaar was met de schoolbanken heeft…
Luciano werkt op de logistieke afdeling van een organisatie die specialist is in het mengen en vervoeren van chemische stoffen. Ondanks dat hij regelmatig met gevaarlijke stoffen in de weer…